16.maijā pasaulē tiek atzīmēta Digitālās piekļūstamības diena, kuras mērķis ir aicināt ikvienu vairāk runāt un domāt par digitālās vides piekļūstamību un šķēršļiem, kas traucē virknei cilvēku saņemt informāciju vai pakalpojumus. Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta, kompānijas Kantar un platformas Piekļūstamība.lv veiktā aptauja atklāj, ka gandrīz katrs Latvijas iedzīvotājs pēdējā gada laikā ir saskāries ar kādām neērtībām, apmeklējot tīmekļa vietnes un sociālos medijus.

Pētot, ar kādām problēmām interneta vidē pēdējā gada laikā ir saskārušies Latvijas iedzīvotāji, iezīmējas divas izplatītākās situācijas – uznirstošie, kustīgie logi un animācijas, kas traucējuši 92% Latvijas iedzīvotāju, kā arī situācija, kur, spiežot vienu pogu vai saiti, nospiests un atvērts kas pilnīgi cits (90%).

Aptaujas rezultāti liecina, ka salīdzinoši bieži iedzīvotāji ir saskārušies arī ar neloģisku, sarežģītu satura struktūru, grūtībām atrast vajadzīgo (81%), ar grūtībām apskatīt lapu mobilajā telefonā (78%); grūtībām saskatīt un izlasīt tekstu (69%), nepieejamu meklēšanas funkciju (66%), kā arī problēmām, aizpildot aptaujas vai iepirkšanās formas (65%).

“Interesanti, ka kopumā būtiskas atšķirības demogrāfiskās grupās neiezīmējas – tie cilvēki, kuri vairāk izmanto digitālo vidi un orientējas tajā, arī biežāk saskaras ar problēmām apmeklējot kādu no interneta mājas lapām vai lietojot sociālos tīklus,” stāsta Kantar klientu vadītāja Ingrīda Libora.

Platformas Pieklustamiba.lv vadītājs Pēteris Jurčenko norāda: “Agrāk cilvēki nelietoja datoru vai viedtālruni, jo tas nebija fiziski pieejams. Tagad iekārtu pieejamība vairs nav problēma, bet bieži vien cilvēki, nezina, ka datoros un telefonos ir iebūvēti piekļūstamības rīki, kas viņiem varētu atvieglot dzīvi līdzīgi kā saulesbrilles. Tāpat satura veidotāji reti pievērš uzmanību piekļūstamības prasībām, radot risinājumus, kas nav pieejami visiem.”

“Piekļūstama digitālā vide ir īpaši būtiska cilvēkiem, kuriem ir pastāvīgi vai īstermiņa redzes, dzirdes, kustību vai uztveres traucējumi, tomēr noderīga tā ir ikvienam. Piemēram, audzinot četrus bērnus, es pati ik dienu saskaros ar situāciju, kad bankas maksājums jāveic, izmantojot vienu roku, vai svarīgs ziņu sižets jānoskatās lielā troksnī. Tādejādi pārdomāti risinājumi palīdzētu ikvienam labāk uztvert saturu un izmantot pakalpojumus,” skaidro Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta vadītāja Dace Helmane.

Aptauju veica pētījumu kompānija Kantar laikā no 2019. gada 7. līdz 9. maijam, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 900 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 60 gadiem.

Par aptauju

Kantar pētījums interneta vidē ir reprezentatīvs Latvijas iedzīvotāju kopumam vecumā no 18 līdz 60 gadiem. Izlases kopa ir veidota, balstoties uz gadījuma izlasi, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju internetā izlašu veidošanā un veikšanā.

Par Kantar

Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām. Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar vairāk nekā 25 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus klientu biznesa izaugsmei.

Par Pieklustamiba.lv

Pieklustamiba.lv ir uzņēmuma Turn Digital un Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta kopīga iniciatīva, kuras mērķis ir veicināt Latvijas digitālās vides piekļūstamību iespējami plašākai sabiedrības daļai, aktualizēt tās nozīmi, sekmēt izpratni un virzīt pārmaiņas. Iniciatīvas darbības virzieni ir digitālās vides piekļūstamības konsultācijas, individuāli risinājumi problēmām; tīmekļa vietņu piekļūstamības testēšana un audits; mācības un semināri par piekļūstamības principiem un to ieviešanu.

Par Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūtu

Biedrība “Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūts” tika izveidota 2011. gada sākumā ar mērķi sekmēt valsts ilgtspējīgu attīstību. Institūta biedri un eksperti ir vadošie konsultāciju uzņēmumi dažādos ilgtspējas aspektos: COBALT, Estonian, Latvian & Lithuanian Environment, Latvijas Zaļais punkts, Golin Riga, Spring Valley un Kantar TNS.

Komentēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *